Grans Històries

Documental Grans Històries

En una societat com la nostra, caracteritzada per una pèrdua de valors socials i una manca de comunicació intergeneracional, és necessari establir noves modalitats d’aprenentatge que fomentin el diàleg i la convivència entre generacions. D’aquesta necessitat neix el projecte-documental Grans Històries, un projecte que pretén facilitar l’aprenentatge i coexistència entre petits i grans, fomentar el diàleg entre generacions i potenciar l’esperit solidari dels alumnes. Un projecte que a més d’aportar als alumnes nous coneixements, fomenta el desenvolupament de nous valors, hàbits i actituds per tal que ambdues generacions es mirin als ulls, es donin la mà i caminin juntes. Grans Històries és un projecte d’intercanvi intergeneracional i bidireccional desenvolupat pels alumnes d’infantil i primària del Col·legi Mare de Déu de la Salut de Badalona i la gent gran de la residència d’avis Llegat Roca i Pi de la mateixa ciutat. El projecte-documental es divideix en tres grans espais d’aprenentatge, servei i d’intercanvi intergeneracional. El primer espai és el projecte Contes Compartits d’ahir i d’avui, que realitzen els alumnes d’infantil de p5 que es desenvolupa en sessions presencials l’últim divendres de cada mes durant tot el curs a l’escola, convertida en punt de trobada on la gent gran explica històries, històries fantàstiques, reals, imaginàries, inversemblants...mentre els alumnes escolten, senten, s’emocionen. Les persones grans, per les seves vivències, experiències, aporten molt a les noves generacions i la comunitat educativa pot aprendre i col·laborar amb elles per tal de satisfer algunes de les seves necessitats ja siguin socials com afectives. Donar-los hi un rol social i fer-los partícips d’un projecte comunitari, millorar la seva autoestima i salut psicològica. El segon espai de trobada és el projecte Teatre d’ahir i d’avui, on els alumnes de 4t de primària (cicle mitjà) conjuntament amb els residents de Roca i Pi, preparen conjuntament una obra de teatre. Aquest any hem realitzat el musical de La bella y la bestia, altres anys hem fet sonrisas y llàgrimes, el Rey León, Jesucristo Superstar,... L’últim espai de trobada és el projecte Tallers Compartits d’ahir i d’avui que realitzen els alumnes de cinquè i sisè de primària (cicle superior). El punt de trobada és la Residència Roca i Pi on un cop al mes els alumnes realitzen un dels cinc tallers conjuntament amb els avis i àvies. Talles compartits intergeneracionals: - Taller 1: Taller de ràdio. Programa Grans Històries de Ràdio Estel. Narració per part d’un avi o àvia d’una història personal de vida on els alumnes dialoguen sobre la història explicada. - Taller 2: Taichi - Taller 3: Jocs de taula, bingo compartit. - Taller 4; Costura. Els avis i àvies ensenyen a cosir als alumnes. - Taller 5: Cuina compartida, entre tots plegats relitzen un postre.

FORA DE CLASSE

Fora de Classe, és un espai de trobada intergeneracional. Un grup d'alumnes de sisè de primària (10-11 anys) visiten tres persones grans, la persona gran els explica una història de la seva vida, una història real; així els alumnes descobreixen la manera de viure del passat més recent explicada pels seus protagonistes. Fora de classe, una experiència inovidable, resalta els valors més significatius de la trobada entre generacions: l'experiència, la curiositat i l'escolta mútua. El seu contingut humanista, històric i social, amb una visió positiva de la vida fa que sigui una experiència pels alumnes i per la gent gran.

Grans Històries 21/22